JAZZ IN CHURCH FESTIVAL

poster-50x70

JAZZ IN CHURCH FESTIVAL

Bucuresti, 21-24 martie 2013

Dupa un concert sold-out la Biserica Anglicana in octombrie 2012 – cu Jakob Bro, Thomas Morgan si legendarul Jon Christensen am hotarat sa punem bazele primului festival de jazz in biserică din Bucuresti.

 

Festivalul va include atat proiecte de jazz, cat si muzica contemporana sau proiecte de muzica veche, arhaica. Publicul va fi invitat intr-o calatorie muzicala ce va incepe in secolul XIV si se va incheia cu ritmurile prezentului. Toate concertele vor avea loc in Biserica Luterana – Str.Luterana nr. 2.

PROGRAM JAZZ IN CHURCH FESTIVAL:

 

joi, 21 martie, ora 19:00: Mircea Tiberian(orga), Liviu Butoi(saxofoane)- Romania

 

Colaborarea dintre pianistul Mircea Tiberian si saxofonistul Liviu Butoi dateaza de peste trei decenii. Ea s-a materializat in zeci de concerte si turnee, atat in tara cat si peste hotare (Franta, Germania, Austria, Suedia, Ungaria). In plan discografic au realizat impreuna doua albume: “Pasari” 2004 (in cvartet) si “Dark” 2006 (saxofon si pian).

 

Proiectul pe care il vor prezenta la Biserica Luterana din Bucuresti se intituleaza Offerus si contine atat compozitii cat si creatii improvizatorice colective, interpretate la orga, saxofon tenor, sopran, sopranino, flaut, flaut piccolo si clavecin. De altfel Mircea Tiberian si Liviu Butoi au inregistrat cu ceva timp in urma, in biserica Sf. Anton din Bistrita, un album intitulat chiar Offerus care se va lansa pe 21 martie, odata cu ocazia concertului JAZZ IN CHURCH.

 

 

joi, 21 martie, ora 20:00: Nik Baertsch(pian), Sha(clarinet bas), Mats Eser(marimba) & Strings Orchestra – Elvetia/Romania

 

TWO THREE este o piesa scrisa pentru o orchestra de coarde, pian, bas clarinet si percutie (marimba, toba mare, toba mica si crotale). Este bazata pe cateva pattern-uri simple si capata forta prin intercalarea lor si flow-ul constant. In afara partilor compuse, piesa include si secvente modulare unde o voce solo se va simti ca un animal în mediul sau natural.
Premiera TWO THREE a avut loc in ianuarie 2013 in Zurich cu Orchestra de Camera ZKO.

 

Nascut in Zurich, Baertsch este unul dintre cei mai reprezentativi artisti ai casei de discuri ECM. A inceput sa studieze pianul si percutia de la 8 ani, urmand apoi Scoala de muzica din Zurich dar si cursuri de filosofie, lingvistica si muzicologie la Universitatea din Zurich.
Este cunoscut pentru RITUAL GROOVE MUSIC, dar si lider al cvintetului zen-funk RONIN (din 2001, alaturi de Kaspar Rast, Björn Meyer, Andi Pupato & Sha) si MOBILE (din 1997). Este Co-Fondator al Clubului EXIL din Zurich (2009) si este cunoscut pentru interestul sau in interactiunea dintre muzica si miscare, in special de tehnicile Aikido si Gyrotonic.

 

vineri, 22 martie ora 19:00: Francois Couturier(pian) – Modern Solo Piano 5, Franta

Primul recital de pian a lui Francois Couturier a fost la 6 ani. Au urmat studii de muzica clasica si muzicologie, dupa care Couturier a inceput sa improvizeze, fiind inspirat de Paul Bley, Chick Corea si Joachim Kühn. In anii ’80 este in turneu cu grupul lui John McLaughlin, epoca de care il leaga amintiri extraordinare.

 

Prima aparitie pe un album ECM a fost pe albumul “Khomsa” a lui Anouar Brahem – pe care l-a cunoscut in 1985 cand au colaborat pentru Festivalul din Carthagina. Colaborarea dintre cei doi s-a reluat in 2001, cand Couturier a mers in turneu cu faimosul maestru al oud-ului si cu acordeonistul francez Jean-Louis Matinier – rezultatul fiind aparitia lui Couturier pe albumele lui Anouar Brahem “Le pas du chat noir” (2001) si “Voyage de Sahar” (2005).
2010 este “anul victoriei” pentru Couturier, casa de discuri ECM editand intaiul sau album solo, intitulat “Un Jour Si Blanc”, disc influentat, ca mai toata opera de maturitate a artistului, de universul lui Andrei Tarkovski.

 

Couturier este autor de muzica de film, colaborator in multe imprimari la ECM RECORDS, conducator al proiectelor proprii si fondator al Tarkovski Quartet. Isi descrie propria muzica ca “necatalogabila”, iar de cand colaboreaza cu Anouar Brahem spune ca a invatat sa cante “soptit”, pentru a nu acoperi sunetul oud-ului…
Cel mai recent proiect este duo-ul cu Anja LechnerImpressions Intimes, prezent in acest Festival.

 

 

vineri, 22 martie ora 20:00: Ferenc Snetberger(chitara), Paolo Vinaccia(tobe, percutie) – Ungaria/Norvegia

 

Doi virtuozi, maestri ai instrumentelor pe care canta, si-au unit puterile pentru a crea acest puternic duo. Cu o lejeritate naturala aduc impreuna ilustrari tehnice, pasiune pentru improvizatie si fantezie muzicala de cel mai inalt nivel. Un concert live al celor doi este o experienta formidabila.

 

Ferenc Snetberger: chitaristul premiat cu the Liszt Award s-a nascut intr-o familie de romi cu sase copii. Este unul dintre cei mai cunoscuti si de succes artisti de jazz si world-music si a aparut la numeroase concerte si festivaluri atat in Ungaria, cat si international. In afara nenumaratelor premii, este cetatean de onoare al Budapestei, un “Hungarian Talent Ambassador”, si isi aloca timp pentru a sustine programe sociale de dezvoltarea a societatii rome, fiind de altfel si fondator al centrului Snetberger Music Talent. Ferenc Snetberger isi editeaza albumele la celebra casa de discuri germana Enja Records, albume ca “Nomad” (cu Arild Andersen si Paolo Vinaccia), “Joyosa” (cu Arild Andersen, Marckus Stockhausen si Patrice Heral), “Balance”(solo) sau “For my people”(cu Markus Stockhausen si The Franz Liszt Chamber Orchestra) fiind excelent primite de public si critica de specialitate. Memorabila este si colaborarea cu Bobby McFerrin din 2004, in cadrul festivalului de la Veszprem, inregistrata pe dvd-ul “Snétberger live”.

 

Paolo Vinaccia este unul dintre cei mai prolifici tobosari din jazz-ul european, cu un corpus de peste 100 de albume. Italian pur-sange, dar adoptat acum 3 decenii de norvegieni, Vinaccia are un talent de virtuoz al rockului si o subtilitate de jazzman ce demonstreaza o intelegere profunda a muzicii, fie ca inregistreaza cu Arild Andersen, Oystein Sevag, Terje Rypdal, Bugge Wesseltoft sau Morten Harket. Provine dintr-o straveche familie de lutieri, asociata marilor nume de fabricanti de instrumente din peninsula! Cum el insusi declara, “familia mea a fost cunoscuta pentru viori si chitare, iar astazi se ocupa cu … percutia!” Un maestru a carui abilitate de a exprima atat emotie, cat si energie ritmica este neegalata.

 

 

sambata, 23 martie ora 19:00: Misha Alperin(pian) – Modern Solo Piano 6, Norvegia

 

Misha Alperin este nascut in Ucraina, crescut in Republica Moldova, iar studiile muzicale sunt desavarsite la Moscova. De jazz s-a apucat dupa ce a experimentat alte curente si a ascultat alte viziuni. In cele din urma (1993) s-a stabilit in Oslo, Norvegia, unde este recunoscut ca unul dintre cei mai inovativi pianisti europeni, desfasurand si o cariera prestigioasa de profesor (Academia Norvegiana de Muzica). Misha a dezvoltat un stil de muzica foarte personal, prin care reinterpreteaza istoria jazz-ului prin prisma propriilor cautari muzicale – ca de exemplu, folclorul romanesc si rusesc din Moldova. Este notoriu pentru un tuseu al instrumentului ce, se pare, este neintalnit la alti pianisti. Alperin este un magician cu putine note si multe intelesuri, un compozitor rafinat atat in cadrul proiectelor axate spre jazz, cat si in cele de “world music”, pe care le deruleaza cu trio-ul sau moscovit.
Conceptul sau de pian solo rasuna pe alocuri in albumele artistului, toate avand pasaje solistice ample, unde se imbina maiestrit meditatia si furia, puterea cu patosul, in reprezentatiile live adaugandu-se multa improvizatie, jazz american pur-sange sau teme clasice metamorfozate “pentru pian si alperin”. Colaboreaza des cu violoncelista Anja Lechner, dar si cu ceilalti muzicieni rusi alaturi de care s-a consacrat (Moscow Art Trio), precum si cu multi artisti ECM, majoritatea nordici.

 

“Compozitiile lui Alperin sunt imposibil de clasificat in ceea ce priveste genul. In mare parte aforistice, sunt influentate atat de muzica lui Bartok, Schnittke sau Kurtag, cat si de Jarrett sau Corea. Sunt niste compozitii unice, ce neaparat trebuie ascultate”(Thomas Rothschild. Frankfurter Rundschau, Germany)

 

 

sambata, 23 martie ora 20:00: Anja Lechner(violoncel), Francois Couturier(pian)-Germania/Franta

 

Atat violoncelista germana, cat si pianistul francez erau colegi in cadrul celebrei case de discuri ECM, Anja Lechner inregistrand cu Dino Saluzzi si fiind membra a Rosamunde Quartet, iar Francois Couturier dezvoltand proiecte de muzica noua si aparand pe albumele lui Anouar Brahem. Au format, alaturi de Jean Louis Matinier si Jean Marc Larche, un ansamblu care sa dezvolte muzical mostenirea si viziunea regizorului Andrei Tarkovski, numit, omagial, Tarkovski Quartet, cu care au lansat in ultimii ani doua discuri de mare rezonanta.
Aceasta afinitate muzicala a celor doi a condus in 2012 la formarea prezentului duo, in care interpreteaza piese de G.I. Gurdjieff, Federico Mompou si Anouar Brahem, precum si propriile compozitii ale lui Couturier in noi aranjamente. Repertoriul celor doi se afla la intersectia dintre Est si Vest, redat de doi dintre cei mai virtuozi muzicieni ai pianului si violoncelului, vizitand spiritualitatea unica a ganditorului Gurdjieff, grandios talmacit de Anja pe albumele sale ECM si adanc explorat de artista chiar in Armenia, patria de origine a maestrului. Minimalismul catalanului Mompou se completeaza cu bogatul univers sonor al pieselor semnate Brahem, iar piesele proprii marca Couturier nu sunt decat rezultatul firesc al unei atari calatorii sonore incarcate de simboluri plurivalente de pe trei continente.

 

“Violoncelul Anjei Lechner este o fereastra deschisa catre toate sunetele pure ale muzicii din diferite colturi ale lumii.“(Tigran Mansurian)

 

“Una dintre cele mai talentate violonceliste din lume, ce reuseste sa imbine muzica contemporana cu cea traditionala, estul cu vestul, improvizatia cu aranjamentele muzicale.La fiecare concert, pe scena sau inregistrare, vine cu o tehnica muzicala imaculata, un ton cald si bogat si sufletul de interpret al unui poet”. (Greg Cahill, Strings, USA)

 

 

duminica, 24 martie ora 18:00: Arianna Savall(voce, harpa), Petter Johansen(voce, mandolina) – Spania, Norvegia

 

Arianna Savall este fiica celebrilor Monserrat Figueras si Jordi Savall, muzicieni catalani de renume international. S-a nascut in Elvetia, a studiat in Basel si Terrassa, apoi la Toulouse Conservatory cu Rolf Lislevand. Si-a aprofundat pregatirea pe partea vocala si exercitiul cu harpa. A debutat ca vocalista de opera baroca in Basel, in 2000, in “Opera Seria” a lui Florian Leopold Gassmann. A urmat un succes important in Barcelona, in 2002, in “Orfeu” de Monteverdi, regizat de Jordi Savall, cu Arianna in rolul lui Euridice. Inregistrarile ei cu familia Savall si cu ansamblul Hesperion XXI au primit numeroase premii.

 

A colaborat pe mai multe albume la ECM Records, dar s-a lansat ca lider cu proiectul Hirundo Maris si albumul omonim, in 2012. Hirundo Maris este latinescul pentru o specie de petrel (specie de pasare marina), si, aidoma zborului migrator al pasarii, ansamblul Ariannei – partial muzica veche, partial folk – migreaza intre teme muzicale din Norvegia si Catalonia si adauga propriile cantece, create in acest zbor imaginar.
S-a conturat ca un grup cu un timbru cristalin, condus de vocea clara, transparenta ca gheata a Ariannei, un grup bine inzestrat pentru a interpreta cantece ale Nordului si Sudului deopotriva, colorat splendid de arabescurile instrumentelor. Autorii descriu aceste cantece ca fiind legate de moduri si ritmuri muzicale comune, in pofida distantelor ce le separau candva; insasi originea proiectului muzical Hirundo Maris se intemeiaza pe nevoia de a dilua aceste distante si se gaseste, deci, in balada “El Mariner”, foarte populara in Catalunia, care istoriseste povestea de amor dintre o fecioara de pe tarmul Mediteranei si un cavaler scandinav. Cantece similare rasuna si in Scotia: oare, pe vremuri, aceste puternice legaturi au fost sudate de calatoriile intreprinse de oamenii marii? Hirundo Maris isi ia zborul in cautarea raspunsurilor.

 

 

duminica, 24 martie ora 19:00: Alexander Balanescu (vioara) – Romania

 

Alexander Balanescu este unul dintre cei mai vizionari si interesanti violonisti din zilele noastre, el fiind si un compozitor prolific. Cu un repertoriu centrat pe muzica contemporana, artistul se concentreaza intotdeauna pe explorarea unor elemente noi.

 

Nascut in Romania, a studiat muzica de la varsta de 7 ani, continuand la Rubin Academy din Ierusalim, Trinity College din Londra si Julliard School din New York. A luat lectii cu marii maestri Pinchas Zukerman si Itzhak Perlman. A cantat alaturi de celebre formatii de muzica contemporana, fiind vreme de 15 ani liderul Ansamblului Michael Nyman. A cantat alaturi de Arditi Quartet si de Gavin Bryars, a aparut ca invitat pe albume ECM, a scris muzica de film. Apoi a format propriul sau nucleu de coarde, Cvartetul Balanescu, in 1987, cu care a participat in intreaga lume la festivaluri si concerte, imprimand o serie de discuri de larga notorietate la EMI. A avut numeroase colaborari importante cu nume mari ca Pet Shop Boys, Pina Bausch, Meryl Tankard, John Surman, sau Jack DeJohnette.
S-a aplecat asupra mostenirii culturale romanesti in extraordinarul proiect Balanescu Quartet – Maria T.(anase) si in duoul cu Ada Milea – Insula, dupa Gellu Naum. A cantat, a compus si produs concepte foarte valoroase in Romania, spectacole de teatru, aparitii pe scenele multor festivaluri autohtone.

 

 

Biletele si abonamentele sunt disponibile online pe eventim.ro si in retelele magazinelor Germanos, Orange, Vodafone, Domo, si in librariile Humanitas si Carturesti.

 

4 thoughts on “JAZZ IN CHURCH FESTIVAL

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *