Richard Waldemar Oschanitzky (n. 24 februarie 1939, Timsșoara - d. 5 aprilie 1979, Bucuresti) a fost un compozitor, aranjor, pianist si dirijor roman, unul dintre cei mai cunoscuti muzicieni de jazz ai Romaniei.
A fost studentul clasei de compozitie condusa de Mihail Jora la Conservatorul din Bucuresti (1955-1959). S-a afirmat incepand din 1959 in domeniul jazz-ului, impresionand muzicienii si publicul prin talentul, ingeniozitatea improvizatiilor si tehnica pianistica desavarsita. Sute de aranjamente si orchestratii pentru casa de discuri "Electrecord", Radio-televiziune, pentru spectacole de teatru, muzica originala compusa pentru filme de animatie si filme artistice, sute de recitaluri si concerte de jazz in Romania, Germania, etc., piese de jazz in stiluri diferite (de la bop, cool, la free-jazz) reprezinta o activitate uimitor de diversa, densa si valoroasa, concentrata pe durata a numai doua decenii (1959-1979). Suma creativitatii lui Richard Oschanitzky poate fi descoperita in muzica de film si in opus-urile de jazz cameral si jazz simfonic.
A fost considerat unul dintre cei mai valorosi compozitori romani de muzica de film. A inceput ca autor de partituri pentru productiile documentare si de animatie realizate la „Sahia Film” si la „Animafilm”. In 1966 a pasit in universul filmului artistic, odata cu Stefan Iordache si Margareta Paslaru, protagonistii unui „Film cu o fata fermecatoare”.
A colaborat cu regizori de renume: Malvina Ursianu, Serban Creanga, Sergiu Nicolaescu, Gheorghe Vitanidis. In anii '70 a orchestrat compozitiile lui Ciprian Porumbescu pentru pelicula cu acelasi titlu, a compus muzica originală pentru "Cu manile curate". A scris partitura pentru muzicalul „Nu sunt Turnul Eiffel” de Ecaterina Oproiu, pentru „Comedia Gamelor” de Andrei Bradeanu – ambele premiate la concursuri internationale. A colaborat în 1968 la Teatrul Bulandra cu maestrul Liviu Ciulei la Opera de trei parale de Bertolt Brecht, cu Margareta Paslaru si Toma Caragiu in distributie.
Anii petrecuti ca interpret, aranjor, orchestrator si compozitor in genurile mentionate au favorizat aparitia capodoperei sale: Dublul concert pentru pian, saxofon tenor, orchestra simfonica si bigband 1971. Este una dintre putinele reusite la nivel mondial in genul de fuziune jazz simfonic. Valoarea creatiilor lui Richard Oschanitzky este una de nivel mondial.
"Nu trebuie sa facem nici o diferenta intre muzica clasica, muzica usoara, muzica populara sau jazz. Orice muzica poate fi buna, sau proasta - si atat" (Richard Oschanitzky)